• bringa
  • bringa2
  • bringa3

A j贸 id艖 egyre ink谩bb arra cs谩b铆t, hogy biciklire pattanjunk, 茅s 铆gy a v谩rosi utc谩k l谩tv谩nya mellett a tavaszi naps眉t茅st is 茅lvezhess眉k. De mi贸ta is divatos a bicikliz茅s a v谩rosban, 茅s hogyan fogadta a f艖v谩ros k枚z枚ns茅ge az els艖 k铆s茅rletez艖ket?

Az els艖 ker茅kp谩rok az 1870-es 茅vekben t疟ntek fel az utc谩kon. Sz贸 szerint is felt疟n茅st keltettek, hiszen az 贸ri谩si kerek疟 velocip茅dek 谩mulatba ejtett茅k a j谩r贸kel艖ket. Manaps谩g is neh茅z elk茅pzelni, hogy ezen a meglehet艖sen furcs谩nak t疟n艖 j谩rg谩nyon hogyan lehetett k枚zlekedni, a korabeli emberek is k茅telkedtek a 鈥瀖agas kerek疟 g茅pek鈥 biztons谩goss谩g谩ban. A kezdetekkor m茅g az alkatr茅szek is k眉l枚nb枚ztek a k茅s艖bb elterjedt megold谩sokt贸l. A v谩z a korai p茅ld谩nyokn谩l m茅g f谩b贸l k茅sz眉lt, a kerekek pedig t枚m枚r gumikon gurultak. A 19. sz谩zad v茅g茅re a ker茅kp谩r m谩r ma is ismert form谩j谩ban terjedt el. Az 煤j megold谩s egy茅rtelm疟 el艖ny茅nek tulajdon铆tott谩k, hogy biztons谩gosabb volt a magas kerek疟 el艖dein茅l. H谩tr谩nyak茅nt 铆rt谩k le viszont, hogy az alacsonyabb kerekek miatt k枚nnyebb volt 枚sszes谩roznia mag谩t a bicikliz艖knek.

A s谩r ekkoriban val贸ban probl茅m谩t jelentett, hiszen a ekkoriban Budapest utc谩i m茅g kev茅sb茅 voltak alkalmasak a bicikliz茅sre: a k谩ty煤kban, g枚dr枚kben k枚nnyen fel lehetett bukni, sok helyen val贸ban a porral 茅s a s谩rral is meg kellett k眉zdeni眉k a sportol贸knak. A v谩ros j贸 fekv茅s疟 k枚zterein kedvez艖bbek voltak az 煤tviszonyok. A ker茅kp谩rosok kedvelt 煤tvonala a faburkolat煤 Andr谩ssy 煤t volt, akik pedig egy-egy kisebb kir谩ndul谩s kedv茅茅rt elhagyt谩k a v谩rost, a G枚d枚ll艖re vezet艖 utat r茅szes铆tett茅k el艖nyben.

A forgalom, illetve annak kezdetleges szab谩lyozotts谩ga szint茅n megnehez铆tette a ker茅kp谩roz贸k dolg谩t. A biciklik mellett ugyanis a korban tov谩bbi 煤j j谩rm疟vek jelentek meg. Az 1890-es 茅vekt艖l m谩r villamosok j谩rtak, nem sokkal k茅s艖bb pedig az aut贸k枚zleked茅ssel is sz谩molni kellett. Emellett tov谩bbra is jelen voltak a l贸fogat煤 j谩rm疟vek, azaz omnibuszok, konflisok 茅s fi谩kerek. Az 1890-es 茅vekben szab谩lyozt谩k el艖sz枚r a f艖v谩rosban a biciklik枚zleked茅st, ez legink谩bb korl谩toz谩st jelentett. A ker茅kp谩rosoknak a kocsi煤ton kellett k枚zlekedni眉k, b谩r a j谩rd谩ra is felmehettek, amennyiben nem haladt谩k meg a gyalogosok sebess茅g茅t. A kocsi煤ton pedig az 谩llatokra kellett figyelni眉k: egyr茅szt nem haladhatt谩k meg a fogatolt j谩rm疟vek gyorsas谩g谩t, m谩sr茅szt 眉gyelni眉k kellett a bicikli l谩tv谩ny谩t贸l megr茅m眉l艖 lovakra is. Az emberek, 谩llatok 茅s g茅pek soksz铆n疟 kavalk谩dja gyakran okozott baleseteket. A napilapok rendszeresen tud贸s铆tottak az elg谩zol谩sokr贸l, figyelmetlen vezet艖k 茅s 贸vatlan gyalogosok trag茅di谩ir贸l. A balesetek k枚z眉l a legnagyobb felh谩borod谩st a cserbenhagy谩sos g谩zol谩sok keltett茅k. 1910-ben p茅ld谩ul egy gr贸fn茅 szemtelens茅g茅r艖l tud贸s铆tott a sajt贸. A h枚lgy aut贸j谩val elg谩zolt egy, a munkahely茅re igyekv艖 irodaszolg谩t. Ahelyett, hogy meg谩llt volna seg铆ts茅get ny煤jtani, az ablakon kihajolva sz贸l铆totta fel a rend艖rt: gondoskodjon arr贸l, hogy az eset ne ker眉lj枚n be a sajt贸ba. Az 眉gy 铆gy r枚gt枚n t谩rsadalmi sz铆nezetet is 枚lt枚tt, hisz a befoly谩sos, aut贸t vezet艖 gr贸fn茅 ellen茅ben a biciklin k枚zleked艖 kishivatalnok nem igaz谩n tudta 茅rv茅nyes铆teni az 茅rdekeit.

R茅szben a rossz infrastrukt煤ra is hozz谩j谩rulhatott ahhoz, hogy a bicikliz艖k sz谩m谩ra k眉l枚n csarnokokat alak铆tottak ki. 聽A Turul Ker茅kp谩r Telepen p茅ld谩ul katonazen茅vel v谩rt谩k a sportolni v谩gy贸kat. A ker茅kp谩ros egyes眉letek l谩tv谩nyos felvonul谩sokkal igyekeztek n茅pszer疟s铆teni a sport谩gat. K眉l枚nleges alkalmakkor ker茅kp谩r-korz贸v谩 alak铆tott谩k az Andr谩ssy utat, a felvonul谩sok tisztelet茅re a bicikliket vir谩gokkal d铆sz铆tett茅k fel.

B谩r a bicikliz茅s szok谩sa egyre sz茅lesebb k枚rben h贸d铆tott, tov谩bbra is akadtak k茅tked艖k, akik nem n茅zt茅k j贸 szemmel a ker茅kp谩rosokat. A korabeli vicclapok el艖szeretettel 茅lcel艖dtek a k谩rukra, a g煤nyol贸d贸k pedig egyszer疟en csak 艖r眉lt k枚sz枚r疟snek nevezt茅k 艖ket. A n艖i bicikliseket pedig m茅g a f茅rfiakn谩l is kevesebb meg茅rt茅ssel fogadt谩k. Kritikusaik szerint a h枚lgyek egyetlen c茅lb贸l 眉ltek ker茅kp谩rra, m茅gpedig az茅rt, hogy szokny谩juk lobogtat谩s谩val f茅rjet szerezzenek maguknak. A fiatal l谩nyok erk枚lcsei茅rt is agg贸dtak, hiszen bicikliz茅s k枚zben nem felt茅tlen眉l k铆s茅rte 艖ket a mam谩juk, vagy a garded谩mjuk, 铆gy a nagyv谩ros minden erk枚lcsi vesz茅ly茅nek ki voltak t茅ve. A f茅rjes asszonyokkal szemben n茅mileg megenged艖bbek voltak, felt茅ve, ha a csal谩df艖 is ott kerekezett az oldalukon.

A kritiz谩l贸 megjegyz茅sek azonban nem vetettek g谩tat a ker茅kp谩roz谩s terjed茅s茅nek. Mind a n艖k, mind a f茅rfiak k枚r茅ben egyre t枚bben 茅ltek ezzel a lehet艖s茅ggel. Az 煤j szok谩s pedig az 枚lt枚zk枚d茅sben is 煤j divatot teremtett. B谩r tov谩bbra sem buzd铆tott谩k a h枚lgyeket nadr谩g visel茅s茅re, a szoknya r枚videbbre szab谩s谩t javasolt谩k sz谩mukra 鈥 persze nem l谩tv谩nyos, mind枚ssze 8-10 centi r枚vid铆t茅st hagytak j贸v谩. Gazdagon red艖z枚tt szokny谩kban, szorosra f疟z枚tt der茅kkal nem lehetett ker茅kp谩rozni, 铆gy a sportol贸 h枚lgyek 枚lt枚z茅ke n茅mileg egyszer疟bb茅 v谩lt, mint s茅t谩l贸 t谩rsaik茅.

A bicikliz茅s n茅h谩ny 茅vtized alatt furcsa l谩tv谩nyoss谩gb贸l egyre ink谩bb elterjedt eszk枚zz茅 v谩lt. A sz谩zadfordul贸n m谩r nemcsak a sportemberek, vagy fiatal arisztokrat谩k haszn谩lt谩k, kifejezetten popul谩ris eszk枚zz茅 v谩lt. A ker茅kp谩rokat ekkoriban m茅g gyakran hasonl铆tott谩k a lovakhoz. B铆r谩l贸i szerint nyom谩ba sem 茅rhetett a lovagl谩s nemes sportj谩nak, t谩mogat贸i szerint viszont sokkal praktikusabb volt, hiszen nem k茅rt enni, 茅s takar铆tani sem kellett ut谩na. A ker茅kp谩rt a sportol谩s mellett egyre t枚bben haszn谩lt谩k k枚zleked茅si eszk枚zk茅nt. A f艖v谩rosban a sz谩zadfordul贸n a biciklik megad贸ztat谩s谩val igyekeztek ellen艖rz茅s alatt tartani terjed茅s茅t, de ahogy a cs铆p艖s megjegyz茅sek, 煤gy ez sem cs枚kkentette a ker茅kp谩roz贸k kedv茅t.

Nyeregbe fel! :)


Forr谩sok:

Frisny谩k Zsuzsa: A ker茅kp谩roz谩s kult煤r谩j谩nak kialakul谩sa Magyarorsz谩gon. in: K枚zleked茅si M煤zeum 脡vk枚nyve, Budapest, 1988. 321-336.

K茅ri Katalin: H枚lgyek naperny艖vel. Budapest, 2008.

Sikl贸ssy L谩szl贸: A magyar sport ezer 茅ve. Budapest, 1929.


K茅pek forr谩sa:

Forr谩s: http://www.loc.gov/pictures/resource/cph.3b30484/

Sz贸lj hozz谩

Az email c铆med nem jelenik meg az oldalon. A *-al jel枚lt mez艖k kit枚lt茅se k枚telez艖. *

Current day month ye@r *